Press
release, 2 October 2006
PURE FRUIT AND VEGETABLE
JUICES AS GOOD AS WHOLE FRUIT & VEGETABLES
IN PROTECTING AGAINST CHRONIC DISEASES
The commonly-held view that pure fruit and
vegetable juices are nutritionally inferior
to whole fruit and vegetables, in relation
to chronic disease risk reduction, is unjustified
according to a new report published in The
International Journal of Food Sciences and
Nutrition.
A diet rich in fruit and vegetables has
long been associated with protection against
cardiovascular diseases (CVD) and several
common cancers. Although fruit and vegetables
contain a range of vitamins, minerals and
trace elements it has been the general belief
that the preventative health benefits are
down to soluble fibre and/or one or more
antioxidants. However, a new comprehensive
review of published studies conducted by
Dr Carrie Ruxton an independent dietitian
and Dr Drew Walker, Director of Public Health
for Tayside, found that the impact of fruit
and vegetables may relate more strongly to
antioxidants than to fibre.
This is particularly the case for colo-rectal
cancer where consumption of insoluble, rather
than soluble, fibre seemed to be associated
with risk reduction. Epidemiological data
suggested at least similar associations between
chronic disease risk and pure fruit and vegetable
juices or whole fruit and vegetables. Meanwhile,
clinical data appeared to give more weight
to antioxidants and phenolic compounds, rather
than soluble fibre, for cancer and CVD risk
reduction.
Dr Ruxton comments “There
is clear evidence to suggest pure fruit
and vegetable
juices impact favourably on a number of CVD
risk factors, particularly platelet aggregation,
LDL cholesterol oxidation and LDL cholesterol
concentrations (in those with hypercholesterolaemia).
Top
“Initially,
antioxidant vitamins were thought to explain
the majority of health
effects related to consumption of pure fruit
and vegetable juices. However, other antioxidant
nutrients, chiefly polyphenols, have been
shown to be active juice constituents.”
Concord purple grape juice, which is rich
in polyphenols, was found in several studies
to significantly reduce on blood platelet
aggregation. Three studies compared purple
grape juice with other beverages e.g. orange
juice, grapefruit juice, red wine and white
wine, finding the strongest anti-platelet
effects for purple grape juice, with red
wine also showing significant effects. Further
studies showed that tomato juice also decreased
platelet aggregation.
In other studies, purple grape juice variously
reduced blood pressure in hypertensive people,
inhibited LDL oxidation and demonstrate an
antioxidant effect. Studies on cranberry
juice and apple juice also found inhibition
of LDL oxidation. Citrus fruit juice was
found in a large epidemiological study to
be protective against the risk of ischaemic
stroke.
The potential impact
of pure fruit and vegetable juices on cancer
is less clear. Dr Ruxton
explains “It is evident that polyphenols
and other antioxidant compounds found in
pure juices exert cancer-protective effects
via a decrease in oxidation and other damage
to DNA. Whilst further long-term studies
are needed, the weight of evidence for pure
juices seems similar to that for whole fruit
and vegetables since it is not clear than
soluble fibre plays a key protective role
in cancer prevention.”
Dr Walker concludes “When
considering cancer and coronary heart disease
prevention,
there is no evidence that pure fruit and
vegetable juices are less beneficial than
whole fruit and vegetables. Thus, policies
which maintain that pure fruit and vegetable
juices are somehow nutritionally inferior
are unjustified and should be re-examined.”
Top |